Gebruik sociale media groeit dankzij corona, TikTok en Pinterest grote winnaars

Nederlanders gebruiken steeds meer sociale mediaplatformen tegelijk en loggen dagelijks vaker in. TikTok is de grote winnaar en is onder jongeren Facebook al voorbijgestreefd. Dat blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom.

 

De coronapandemie blijkt voor veel sociale media gunstig te hebben uitgepakt. Vrijwel alle bekende platforms winnen of blijven stabiel. TikTok schiet naar 1,7 miljoen Nederlandse leden, een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen leden stabiel, terwijl op Twitter nu 2,9 miljoen Nederlanders te vinden zijn, 126.000 meer dan vorig jaar januari.

 

 

Sociale media wisten niet alleen meer gebruikers aan zich te binden, Nederlanders kijken er ook aanzienlijk vaker op. Facebook ziet dagelijks tenminste 7,3 miljoen Nederlanders eenmaal inloggen, bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. 3,7 miljoen landgenoten checken naar eigen zeggen dagelijks Instagram (+7 procent). TikTok is hier ook de grote uitschieter, het delen van korte grappige videofragmenten met muziek slaat aan: 836.000 Nederlanders komen er dagelijks, een jaar eerder was dat 281.000. Pinterest en LinkedIn winnen eveneens fors.

Nederlanders mogen sociale media intensiever gebruiken, de totale tijd neemt niet toe. Gemiddeld zeggen Nederlanders 97 minuten per dag eraan te besteden, vorig jaar was dat een minuutje meer.  In totaal 13,7 miljoen van de bijna 14,7 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar zijn actief op sociale media. Dat zijn 200.000 mensen meer dan vorig jaar, volgens Newcom komt dat puur door bevolkingsgroei.

De uitkomsten zijn heet van de naald, Newcom peilde er deze maand ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder voor. Marktonderzoeker Hans Hoekstra reageert verrast op de uitkomsten. ,,De coronalockdowns lijken hun uitwerking niet te hebben gemist, alle platforms groeien. Nederlanders hebben meer tijd en reisden minder.” Opvallend feit is verder dat er nog altijd ruimte is voor nieuwkomers. ,,TikTok groeit ontzettend hard. Dat lijkt echter niet ten koste van concurrenten te gaan.” De winst van TikTok is met name spectaculair onder jongeren. Daar is het Chinese sociale netwerk in populariteit Facebook al voorbijgestreefd.

Opmerkelijk is de plotselinge winst voor gevestigde namen als LinkedIn en Pinterest. ,,Veel mensen zijn bezig met het opknappen van hun huis en Pinterest is een platform om daar inspiratie over op te doen,” stelt Hoekstra. Het vele thuiswerken jaagt het LinkedIn-gebruik op, denkt de marktonderzoeker. ,,Werknemers zijn nieuwsgierig hoe andere organisaties omgaan met Covid-19.” De jarenlange pijlsnelle groei van Instagram is ondertussen bijna stilgevallen. Het platform groeit eigenlijk enkel nog onder 40-plussers.

 

Wil jij sociale platformen voor recruitment inzetten?
Job Promo is je partner. Wij maken niet alleen te gekke video’s voorop social media maar zorgen ook voor méér en betere kandidaten. Met onze slimme oplossingen in vindbaarheid, verspreiding en video advertising hebben we alles in huis om jouw recruitmentproces sneller én leuker te maken. Daarom Job Promo. Dé recruitment marketing specialist.

#tiktok #pinterest #socialmedia #recruitment #onderzoek #newcom
#arbeidsmarktcommunicatie

Bron: ad.nl

Google Partner logo