12 tips voor een goede ‘werken-bij’ website

Maak van je ‘kopen-bij’ website ook een ‘werken-bij’ website.

Als recruiter en ondernemer investeer je natuurlijk in een goede en aantrekkelijke website. Een website die het bedrijf zo goed als mogelijk presenteert bij klanten. Maar onder de bezoekers van je website zitten misschien ook wel toekomstige werknemers en nieuwe talenten. Belangrijk dus om ook te laten zien hoe het is om bij jouw bedrijf en organisatie te werken. Wij geven je 12 tips voor een goede, effectieve, wervende en aantrekkelijke werken-bij website.

1. Zet je werken-bij site op een unieke ‘werken-bij’ url: maak een aparte werken-bij website met informatie over werken bij jouw organisatie, inclusief je vacatures natuurlijk. Geef deze een herkenbare URL, bijvoorbeeld: werkenbij/jouwbedrijfsnaam. Op deze website kun je meerdere sub pagina’s plaatsen en inrichten zoals jij dat wenst.

2. Zorg dat je op de homepage van je eigen (coporate) website een duidelijke verwijzing maakt naar je werken-bij site. Dat kan bijvoorbeeld in het navigatiemenu, via een banner op de site of in de footer.

3. Plaats op je werken-bij site een prominente link naar je vacatures. We horen vaak van werkzoekenden dat vacatures op bedrijvensites moeilijk te vinden zijn. Dat is natuurlijk erg zonde, want dit zijn kandidaten die speciaal naar jou toekomen en dus extra gemotiveerd zijn.

4. Schrijf wervende en aantrekkelijke teksten voor je werken-bij site, maar zorg wel voor eerlijke en authentieke informatie over je bedrijf. Denk zowel aan feitelijke informatie (locatie en bedrijfsgrootte) als aan de beschrijving van de werkzaamheden en vooral ook de cultuur en de mensen die er werken.

5. Geef ook informatie over de sollicitatieprocedure of het sollicitatieproces. Hoe moeten kandidaten reageren? Kunnen ze ook open solliciteren? En hoe lang duurt de terugkoppeling?

6. Laat medewerkers aan het woord om het verhaal over het bedrijf zo authentiek, echt en eerlijk mogelijk te maken.

7. Verrijk je werken-bij site met foto’s van het bedrijf en/of sector. Vermijd stockfoto’s, want die geven een afstandelijk karakter. Investeer in je eigen beeldmateriaal, video’s en fotomateriaal. Dat komt veel authentieker en persoonlijker over.

8. Denk ook zeker aan het plaatsen van video. Bijvoorbeeld een korte boodschap van de directeur, een manager of een werknemer die vertelt hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken. Maar een goede en aantrekkelijke wervingsvideo of recruitment video van de vacature zelf is ook belangrijk. Het zorgt voor een beter beeld van het werkzaamheden en draagt bij aan een goede vindbaarheid van je vacatures.

9. Hou alle informatie op je werken-bij website ook actueel. Niet alleen de vacatures, maar ook de informatie over het bedrijf. Niets zo gek als een wervende video van een medewerker die allang niet meer bij je werkt.

10. Maak je werken-bij site en vacatures ook goed vindbaar voor Google. Zorg dat in elk geval de zoekwoordcombinatie ‘werken bij {jouw bedrijfsnaam]’ een paar keer terugkomt in de tekst van de hoofdpagina van je werken-bij website. Als werkzoekende op deze zoekwoordcombinatie zoeken (en dat doen er meer dan je denkt!) moet je werken-bij site immers wel bovenaan in Google staan.

11. Uiteraard is je werken-bij site ook goed leesbaar voor mobiel (net als de rest van je site). Steeds meer mensen gebruiken immers hun smartphone voor internet. Zeker voor het lezen van social media, waar dan wellicht weer een link staat naar je vacatures. Het zou een gemiste kans zijn als jouw site of vacatures dan niet goed leesbaar zijn.

12. Hou er rekening mee dat potentiële kandidaten ook direct op één van jouw vacatures terecht kunnen komen (via social media of Google) zonder dat ze je homepage of hoofdpagina van je werken-bij site zien (zie hierboven). Zet dus ook de wervende informatie over jouw bedrijf in de vacaturetekst of maak daarin in elk geval een duidelijke verwijzing naar de pagina’s waar deze informatie staat.

 

Bedenk: ook als je maar weinig vacatures hebt in te vullen op jaarbasis, het loont om een werken-bij website te maken. Want ook voor die paar vacatures wil je toch de beste kandidaten en medewerkers vinden? Hoe meer je vertelt over jezelf, hoe beter je kunt laten zien hoe aantrekkelijk jij bent als werkgever en hoe sneller de beste mensen op jouw bedrijf afkomen.

 

Aan de slag met een werken-bij site?
Wil jij ook een goede en aantrekkelijke werken-bij site met eerlijke informatie, foto’s en wervingsvideo’s ? Job Promo is je partner. Wij maken niet alleen aantrekkelijke werken-bij sites maar zorgen ook voor de juiste content en vacatures die goed vindbaar zijn in Google. Met onze slimme oplossingen in techniek, vindbaarheid, verspreiding en advertising hebben we alles in huis voor jouw werken-bij website. Vul dit formulier in en maak ‘vandaag nog’ kennis met Job Promo. Dé recruitment marketing specialist.

Google Partner logo