Datalek bij easyJet: gegevens van negen miljoen klanten gestolen

Bij de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zijn de e-mailadressen en reisplannen van negen miljoen klanten gestolen, vertelt de vliegmaatschappij dinsdag. Daarnaast wisten de daders de creditcardgegevens van 2.208 klanten in handen te krijgen.

Volgens easyJet is er sprake van een “zeer geavanceerde cyberaanval”. Het is niet bekend wanneer en door wie de dataroof is uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappij heeft de toegang tot de data afgesloten.

Volgens de maatschappij is er geen bewijs dat “enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt”. De getroffen klanten worden ingelicht over het lek en erop gewezen alert te zijn op phishing.

“We raden klanten aan om alert te blijven, vooral als ze ongevraagde communicatie ontvangen. We raden klanten ook aan voorzichtig te zijn met communicatie die beweert afkomstig te zijn van easyJet of easyJet Holidays”, aldus de vliegmaatschappij.

Het bedrijf heeft forensische experts ingeschakeld om het probleem te onderzoeken. Ook zijn Britse autoriteiten op het gebied van cyberveiligheid ingelicht.

Het is niet bekend of er ook gegevens van Nederlandse klanten gelekt zijn. Dit wordt op dit moment uitgezocht, vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Hoe zit het met de persoonsgegevens van jouw sollicitanten?
Voldoet de sollicitatieprocedure aan de AVG dan is de kans groot dat het allemaal wel goed zit. Als dat (nog) niet zo is, adviseren we je graag over de AVG. Job Promo is je partner. Wij adviseren je niet alleen over de privacywetgeving maar werken ook met een verwerkingsovereenkomst en richten alle processen veilig voor je in. Met onze slimme oplossingen in techniek, vindbaarheid, verspreiding en advertising hebben we alles in huis voor jouw recruitment. Vul dit formulier in en maak kennis met Job Promo. Dé recruitment marketing specialist.

Bron: NU.nl